Cum să ne păstrăm ochii sănătoși?

Ultimele cercetări au arătat faptul că anumite alimente  pot avea efect asupra vederii, în sensul menținerii sănătății oculare și în prevenirea efectelor îmbătrânirii asupra lor.

Una dintre cele mai comune cauze  ale slăbirii vederii este degenerescența maculară, ea fiind responsabilă de aproximativ 50% din cauzele de orbire, conform Organizației Mondiale a Sănătății.

Imaginați-vă că ochiul dvs. este asemeni unei camere de fotografiat, are o lentilă în partea anterioară, și un film fotografic, în partea posterioară, numit retină. Macula se află în central retinei, și este zona cea mai sensibilă la lumină. Uneori, celulele din zona maculei se deteriorează, și astfel se pierde abilitatea de a apecia corect culorile sau anumite detalii fine. Aceasta problemă cauzează uneori orbirea, dar cel mai des poate determina o încețoșare a câmpului vizual central, și creșterea sensibilității la lumină.

În mod normal, problemele pot să apară după vârsta de 60 de ani, având denumirea de degenerescență maculară legată de vârstă. Cauzele care determină degradarea celulelor sunt încă necunoscute. Unele teorii sunțin faptul că radicalii liberi, substanțele chimice prezente în atmosferă, alimentația deficitară, lumina artificială și cea emisă de dispozitivele electronice, sau fumatul pot fi responsabile de această afecțiune.

Sunt însă un număr de pași pe care îi putem urma pentru a ne proteja ochii. Alimentația are o importanță deosebită în funcționarea întregului organism.

În urma unui studiu recent, s-a descoperit faptul un nutrient numit luteină, prezent în cantități mari, poate reduce cu până la 80% riscul de apariție al degenerescenței maculare legate de vârstă. Luteina protejează ochiul prin formarea unui pigment în zoana maculei, care filtrează lumina albastră dăunătoare. Așadar, consumarea legumelor care să conțină această substanță ajută la menținerea acestui pigment la nivelul maculei, deoarece organismul nu poate produce singur această substanță.

Aceste legume sunt în principiu cele cu frunze verzi, de exemplu spanacul sau brocolli, care consumate zilnic, îmbunătățesc aportul de luteină în proporție de 90%. Pe de altă parte, citricele și fructele de culoare mov, conțin o cantitate mare de vitamina C, vitamina care scade semnificativ șansele de dezvoltare a problemelor oculare. În același timp, vitamina E este o vitamină care scade riscul acestei afecțiuni. Migdalalele conțin o cantitate mare din această vitamină.

În timp ce menținerea unui stil de viață sănătos are beneficii asupra condiției generale a organismului, este important să conștientizăm importanța ochilor în activitățile zilnice. Deoarece efectele degenerescenței maculare sunt ireversibile, și pot trece ani până la diagnosticare, prevenirea prin adoptarea unei diete sănătoase este cheia pentru a avea ochi sănătoși.

 

Ai încredere. Vezi cu ochii tăi